תפריט נגישות

סגן אהרון אברהמי ז"ל

אהרון אברהמי
בן 22 בנפלו
בן עליזה ושמואל
נולד בתל אביב
בח' באייר תרפ"ו, 22/4/1926
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בפעילות מבצעית
בכ"ג באדר ב' תש"ח, 3/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: נהריה
באזור חיפה, כרמל וגליל מערבי
מקום קבורה: נהריה

קורות חיים

בן שמואל ועליזה. נולד ב-22.4.1926 בתל אביב וגמר בהצטיינות את בית-הספר "כל ישראל חברים". מילדותו שאף להיות ימאי, ובהגיעו למצוות נכנס לגדנ"ע ולסניף הימי של "הפועל". בהיותו בן 16 וחצי, בתקופת מלחמת-העולם השניה, התגייס לשירות הצי המלכותי הבריטי, בסברו שעל-ידי כך יסלול לעצמו דרך להשתלמות בבית-הספר הימי לקצינים באנגליה. אך תוחלתו זו נכזבה, לאחר שנאמר לו בגלוי שיהודים ארצישראליים אינם מתקבלים בבית-הספר לקצינים. כנער עברי גאה נפגע מן היחס הזה, עזב את הצי והצטרף לשורות הפלמ"ח, להכשרה המגויסת של תנועת הצופים, אשר בגמר שנת-השירות עלתה להתישבות לחצרים שבנגב. עבר קורסים שונים, בינהם למדריכי-חבלה ולמפקדי מחלקות.

בדצמבר 1947 נשלח למטה הפלמ"ח בעין-חרוד וכעבור חודש לקבוצת חניתה, להדרכת הנוער במקום. באותם הימים היה הגליל המערבי נתון במצור ואהרון השתתף בפעולות שונות, ביניהן פיצוץ הגשר של מסילת-הברזל ליד ראש-הנקרה. אביו מספר כי לבדו יצא מחניתה, עבר באזור של כפרים ערביים, עד שהגיע לחוף הים. משם שחה מתחת לפני המים עד לגשר, אך בראותו שהוא שמור היטב על-ידי כוחות לבנוניים, חזר, נעל מגפי גומי וכך התגנב אל המקום, סקר את הסביבה וחזר לחניתה לשם תיכנון פעולת הפיצוץ. לאחר יומיים ירד שוב יחד עם שני חניכיו, וביצע את המשימה.

באותו יום התקבלה בשורת-איוב על אסון שיירת יחיעם. אהרון, שהאסון נגע בלבו והסעירו, הכין יחד עם מפקדים אחרים פעולת-תגמול ובמקרה אסון, בהתפוצצות מוקש, קיפח את חייו ביום 3.4.1948. למחרת נקבר בנהריה.

אביו מספר כי עם נפילתו של בן-עמי, מפקד הגדוד, הוצע לו תפקיד הפיקוד על הגדוד והאזור כולו, אך נפל לפני שהספיק לקבל עליו את המשימה הזאת. לאחר נופלו הוענקה לו דרגת סגן לפי פקודת מטכ"ל.

לזכרו הקדיש מאיר עטיה שיר: "עם האילן והדממה" ("על המשמר", כ"ב בכסלו תש"ט 24.12.1948).

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה