תפריט נגישות

טוראי אליהו יפת ז"ל

חולדה הישנה

ההגנה על חולדה

האנדרטה לאפרים צ'יזיק
אלבום תמונות

בחודש אב תרפ"ט החלו מאורעות דמים ברחבי ארץ-ישראל. הערבים פתחו בהתקפה על היישוב היהודי. מעשי שוד ורצח החלו ב-23 באוגוסט בירושלים, ופשטו עד מהרה לכל רחבי הארץ. ההתקפות בערים הגדולות נהדפו ונשברו בידי כוחות ה"הגנה". המהלומה הקשה ביותר הונחתה על ריכוזי היישוב הישן בחברון ובצפת, בהם לא היו כוחות הגנה. בשני המקומות נערך טבח איום: בחברון נרצחו באכזריות 66 יהודים, ובצפת 18. כן נפגעו וננטשו מספר יישובים חקלאיים מבודדים.
ההתקפות על היישובים נהדפו במרבית המקרים על-ידי מגיני המקום, עד שהגיעו כוחות הצבא והמשטרה והניסו את התוקפים. אחת הנקודות שהותקפו היתה קבוצת חולדה. על המקום הגנו כ-40 צעירים (מהם רק 24 חמושים).

ב-26 באוגוסט 1929 לעת ערב הותקפו מהמארב אפרים צ'יזיק ושניים מחבריו, שיצאו ברכיבה לתחנת-הרכבת הסמוכה, כדי לקבל דואר ולשוחח בטלפון. הם הצליחו להתחמק ולשוב למשק. עד מהרה החלה התקפה גדולה שביצע המון של מאות ערבים מזויינים שנקבצו מכל כפרי הסביבה. לאחר קרב קשה, נאלצו המגינים לסגת מן החורשה אל החצר הפנימית. בהמשך הקרב, עם גבור לחץ הערבים, נסוגו אל בית המגורים הגדול הבנוי אבן. אפרים צ'יזיק שפקד על הקרב בכשרון ובאומץ אירגן את הנסיגה, וחיפה על חבריו בקור-רוח. בעת שליווה את הקבוצה האחרונה מן החצר אל הבית נפגע ביריות, ובהמשך מת מפצעיו.
הערבים ניסו להתקרב אל הבית, אך כדורי המגינים מהקומה השנייה,גרמו להם עשרות נפגעים. לאחר חצות הגיע למקום ברכב כוח קטן של שוטרים ערבים וחיילים בריטיים. הקרב נמשך, והבריטים יצאו להזעיק תגבורת גדולה יותר. כעבור כשעה הגיע משוריין שליווה אוטובוס מלא חיילים ומכונית ריקה. הקצין הבריטי - מפקד הכוח - תבע את פינוי הנקודה. המגינים נאלצו לפנות את חולדה.
כעבור שלושה ימים חזרו הלוחמים לחולדה והביאו את אפרים צ'יזיק לקבר ישראל.
הגנת המופת על חולדה היתה לסמל התגוננות ההתיישבות בתרפ"ט.

מתוך הספר "בעקבות לוחמים"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה