תפריט נגישות

טוראי שלמה מומה אפשטיין ז"ל

זרם הפצועים מתגבר

"הפלוגה של גבי כהנסקי וד"ר לבנטל התמקמה בעוד מועד בשיכון פאג"י, והפלוגה הדרומית התמקמה בחצר של ישיבת יוסף צבי דוצ'נסקי ברחוב שמואל הנביא, כשהצלחתי להעביר ליוסי וליוסי עילם את מיקום הפלוגה.
תוך תנועה עברנו את טבילת האש של המלחמה.
פגז נפל בקירבת האמבולנס, שהתרומם, נאנח ושקע.
קפאנו לשנייה ואז יצא הנהג, מטושטש אך ללא פגיעה. התחלנו לקלוט נפגעים מגדודו של יוסי, שנפגעו מהפגזה עוד בשטח ההיערכות.
מדי פעם נפלו פגזים באיזור שלנו. זרם הפצועים גבר ולא היו אמבולנסים במספר מספיק. שלחתי חייל לחפש טלפון אזרחי כלשהו והוריתי לו לצלצל למספר החירום של מגן דוד אדום ולדרוש צי אמבולנסים לרחוב שמואל הנביא. האמבולנסים הלבנים, שהגיעו ונכנסו לשטח מוכה האש לחלץ נפגעים, היוו חיזיון מוזר. בין הנהגים היתה בחורה חיננית, שסירבה לעזוב את השטח, נשארה וטיפלה בנפגעים.
ברגע שמלאי הציוד הרפואי כמעט אזל, כאילו בטלפאתיה, הגיע קצין אג"ם של דני מיכאלי, רס"ן ורדי, ואתו טנדר עמוס ציוד ומיספר חובשים, מדריכים מבה"ד 10.
הללו היו רעננים, עשו עבודה מצוינת ונשארו איתנו עד הסוף.
"באותו זמן היה לי קשר עם גבי כהנסקי בשיכון פאג"י. הוא דיווח שקלט נפגעים ממחלקת מרגמות שנפגעו מאש נ.ט. ומלבד זה הכל שקט. שנינו לא ידענו על זרם הנפגעים שהגיע מבית הספר לשוטרים ומגבעת התחמושת לתאג"ד של אורי פרנר, שהיה כמה מאות מטרים מאחור, לא היתה רשת פינוי חטיבתית ולכן לא ידעתי על המצב החמור של אורי, שטיפל בתוך זמן קצר בתשעים נפגעים.
גם במפקדת החטיבה לא היה עדכון של המצב.
רוב הנפגעים קיבלו טיפול מעולה על גבעת התחמושת, מדי חובשים. שניים מהחובשים קיבלו צל"שים, וגם אורי פרנר צוין לשבח על עבודתו.
התאג"ד קלט בלחץ תשעים נפגעים.
"מאוחר יותר, בהתקדם הגדוד בעיר העתיקה, נתקל אורי בערבי, שחיפש עזרה עבור אשתו, שכרעה ללדת.
אורי קיבל רשות, נכנס לביתו של הערבי ועזר בלידתו של תינוק בריא ועליז. לא היה סדין, ואורי עטף את התינוק בדגל ישראל שהביא אחד החיילים.
מאוחר יותר הגיעה היולדת לשלטונות וסיפרה שהיא בעצם יהודיה, שעלתה ארצה כנערה בתש"ח בפרוץ המלחמה יתומה, ממחנות הריכוז באירופה, נחטפה בידי ערבים ונאלצה להתחתן עם ערבי בעיר העתיקה. עתה ביקשה לחזור לעמה.
מסתבר שהילד הראשון שנולד בירושלים עם שיחרור העיר היה תינוק יהודי, אשר נעטף בדגל ישראל בידי רופא ישראלי.
בשעות הבוקר של יום ג' הגיע קאצ'ה, מ"פ של יוסי, למוזיאון רוקפלר ועד הצהרים היה כל איזור שיח' ג'ראח בידינו, עם רצף עד הר הצופים.
"אחרי הצהרים דילגנו לאיזור מוזיאון רוקפלר.
פלוגה פרסה בבית ופלוגה התמקמה בגינה סמוכה בעתודה. החטיבה התארגנה והתחלנו מקבלים תמונה בהירה יותר על המחיר הכבד ששולם בקרבות על גבעת התחמושת, טיהור הקו העירוני,
והלחימה מבית לבית.
"בערב יצא טור עם מיספר טנקים וג'יפים, מרוקפלר לואדי ג'וז, כדי לתקוף את רכס אוגוסטה ויקטוריה.
בלילה החשוך לא הבחינו בפנייה והגיעו מול חומות העיר העתיקה ונחשפו לאש רצחנית של הירדנים.
היו נפגעים רבים ומעשי גבורה בחילוץ נפגעים מהגשר.
באותו לילה נתקל נהג אמבולנס ג'ק קרמר, באש האויב, שעה שפינה פצוע, ונהרג.
בחצות היו שמועות על התקפת נגד ירדנית אפשרית ודילגנו למשרד של חברת תעופה ערבית ברחוב סלח-א-דין.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה