תפריט נגישות

טוראי יהושע בורגין ז"ל

יהושע בורגין
בן 18 בנפלו
בן פרומה ובן-ציון
נולד ברחובות
בי"ז בניסן תר"צ, 15/4/1930
התגורר בברעם
שרת בגבעתי - תש"ח גד' 52, חיל השריון חט' 401, גד' 52
נפל בפעילות מבצעית
בט"ו בניסן תש"ח, 24/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: אבו שושה
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: רחובות
הותיר: הורים, אח - מרדכי ואחות - אילנה

קורות חיים

יהושע ("שוקה") בורגין, בן בן-ציון ופרומה, נולד בכפר גיבתון ליד רחובות.

משפחת בורגין התגוררה בכפר גיבתון מספר שנים. האב, בן-ציון, נהג ומכונאי, והאם, פרומה, תופרת. לאחר מספר שנים עברו להתגורר בבית שכור ברח' ארלוזורוב בשעריים. לבן-ציון ופרומה בורגין נולדו במשך השנים עוד שני ילדים, מרדכי (מוטה) ואילנה.

לאחר סיימו את לימודיו בבי"ס היסודי בית-החינוך בגן שלמה (קבוצת שילר) התחיל שוקה ללמוד מכונאות בבי"ס מקס-פיין בת"א. מילדותו גילה שוקה נטיה למכונאות. משסיים את לימודיו בבי"ס מקס-פיין בחודש יוני 1947, החל לעבוד במוסך למכוניות. חברים שלו שלמדו איתו בתיכון (גימנסיה של רחובות) המשיכו בלימודיהם שנה נוספת. שוקה היה חניך נלהב של "השומר הצעיר". הוא וחבריו הקימו גרעין להכשרה ולהתיישבות, גרעין זה היה ממייסדי הקיבוץ ברעם בגליל.

לאחר ההכרזה באו"ם ב-22.11.1947, גויסו בני רחובות לחי"ש, לחטיבת גבעתי, רובם לגדוד 52 במחנה רמה, כיום שכונת אושיות. תלמידי השמינית המשיכו בלימודיהם, ואלה ביניהם שהיו חברי תנועות הנוער החלוציות התגייסו בסיום הלימודים לפלמ"ח.

שוקה גויס ב-30.11.1947. מפאת היותו צעיר הבנים בין אנשי חי"ש שברחובות, לא אבו לשתפו בפעולות קרביות, אולם לבסוף, לאחר הפצרות מרובות, נענה והורשה לצאת לפעולות לילה. הוא השתתף בהגנת כפר-אוריה ובליווי שיירות בקו רחובות גל-און. בשל זריזותו כנהג הציל פעם בפלוג'ה שיירה שלמה מכליון.

בפעולה בכפר אבו-שושה (כיום הישוב כרמי-יוסף) נפצע שוקה וביום ה-24.4.1948 מת מפצעיו ונקבר ברחובות.

בכך לא תמה הטרגדיה של משפחת בורגין. אחיו של שוקה, מרדכי (מוטה) הלך בעקבותיו לשומר הצעיר. בינתיים קמה המדינה ומוטה וחבריו הלכו לנח"ל ובהמשך היו בין מקימי קיבוץ להב בנגב הצפוני. מוטה היה הנהג של הקיבוץ ובכך המשיך את המסורת של אביו.

מוטה נהרג ב-1956 בהתקפת מחבלים בעת שנהג במכונית של הקיבוץ. מספר חודשים לאחר מכן נפטר האב, בן-ציון בורגין.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה