תפריט נגישות

טוראי ישראל "זלה" נלקן ז"ל

ישראל נלקן
בן 22 בנפלו
בן לאה-לוציה ואלעזר-לודביג
נולד בגרמניה
בד' בסיון תרפ"ו, 17/5/1926
שרת בפלמ"ח - חטיבת הנגב
נפל בעת מילוי תפקידו
בט"ז באייר תש"ח, 25/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: קיבוץ משמר הנגב
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: קיבוץ משמר הנגב

קורות חיים

בן אלעזר-לודביג ולאה-לוציה. נולד ב-17.5.1926 בברלין, בירת גרמניה. בהיותו בן שבע הגיע עם הוריו לירושלים. בגיל צעיר הצטרף לתנועת הנוער "המחנות העולים", שחיזקה בו את שאיפתו מילדות להיות חקלאי ולחיות בקיבוץ. שנה לפני סיום לימודיו בבית-הספר התיכון בבית-הכרם עבר לבית-ספר החקלאי על שם כדורי. מכל הלימודים התעניין ביותר במתמטיקה, והמשיך להשתלם בה בכוחות עצמו.

לאחר סיום חוק למודיו הצטרף אל חבריו בתנועה שיצאו בינתים להכשרה מגויסת בקיבוץ חפצי-בה. השתלם בעבודות הרפת ובגידול בקר בעזרת לימוד ועיון בספרות המקצועית. כשעלתה קבוצתו להתישבות והקימה את קיבוץ משמר הנגב התמסר להקמת הרפת. היה מרכז הרפת מראשית קיומה ובימי מלחמת השחרור, משהחמיר הקושי להביא אספקה, דאג לסידורים שונים כדי להמשיך בגידול העגלות. בתנאי המלחמה, לאחר שעות שמירה מרובות, ידע להתגבר ולהמשיך בחיים רגילים וגם להיפנות ללימודים.

היה חבר פלמ"ח. בעקבות הפעולות בעמק (תל-יוסף) נעצר לחודשים מספר ברפיח. מטעם קיבוצו גמר קורס לנוטרים בכפר-ילדים ושימש נוטר ומפקד עמדה במשמר-הנגב.

נפל במשמר הנגב ב-25.5.1948 בעלותו על מוקש, בשעה שרדף אחרי עגלה שנכנסה לשדה-המוקשים, ושם מקום קבורתו.

הוריו וחבריו במשמר-הנגב הקימו ספריה חקלאית על שמו.

בדברי הספד לזכרו נאמר: "הוא היה בין המעטים שלא המלים שהם אומרים, אלא החיים שהם חיים, הם מפתח להוויתם. החיים האלה שרק התחילו להיכנס אל השלב הראשון של בגרות, ושכבר היה בהם כל כך הרבה צניעות ויופי, בזקיפת קומה ויושר ופשטות בהכרה ובמעשה. ראיתי בו את הטיפוס של הנער הארצישראלי שאנחנו שואפים אליו ומתגאים בו.."

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה