תפריט נגישות

רס"ן נפתלי יהב שוסטק ז"ל

שלב חדש - סוריה

אלבום תמונות

שלב חדש - סוריה
ב-9 ביוני נפתח שלב חדש במלחמה - הלחימה נגד הכוחות הסוריים, שנמשך עד הכרזת הפסקת האש ב-11 בחודש. הסורים תיגברו את כוחותיהם באזור הבקעא, קידמו כוחות אל מדרום לאגם קרעון ואף הנחיתו אש ארטילרית על כוחותינו. המחבלים בגיזרה זו המשיכו להחזיק בחלק ממערכם והסורים לא מנעו מהם לפעול.
עד ה-9 בחודש היו אמנם התנגשויות עם הסורים - באזור ג'זין ובעין זחלתא, אך אלה היו קרבות מקומיים ולא עם המערד הסורי העיקרי. ישראל ניסתה להימנע מהתנגשות עם הסורים ודרשה מהם להסיג את כוחותיהם לעמדות שלפני פרוץ המלחמה וכן להרחיק צפונה את המחבלים המצויים בתוך המערך הסורי.
משלא התקבלה תשובה מסוריה, החליטה ישראל לפעול. בשעות אחר הצהרים תקפו מטוסי חיל האוויר את מערך טילי הקרקע-אוויר הסוריים והשמידו את רובו. בקרבות אוויר הופלו 27 מטוסים סוריים. במהלך יום זה התקדמו כוחותינו והשתלטו על אזור הר הלבנון מדרום לג'זין ומצפונה והגיעו עד ג'בל ברוך.
כוח ורדי ירד מזרחה בשני צירים ובלילה כבש את הכפר עין א-תינה, אך עקב תקלה בחבירה ירו שני כוחות שתקפו את הכפר זה על זה. עוצבת לב התקדמה לאורך רכס ג'בל ביר דהר משני עבריו ועוצבת סקל התקדמה עד עין עטא. עם לילה הושלם כיבוש המערך הסורי ברצועת האבטחה. בגיזרה המרכזית נמשכה הלחימה בעין זחלתא, אך עוצבת עינן לא הצליחה לפרוץ את ה"פקק" הסורי במקום זה ולחדש את התקדמותה.
בגיזרה המערבית המשיכה עוצבת מרדכי בלחימה בצידון ובטיהור מרחבה. כוחות עוצבת ירון כבשו את דמור, התקדמו לפאתי כפר סיל וחטיבת הצנחנים פנתה מזרחה והחלה להתקדם לעבר ביירות בציר ההררי דרך כפר מתא.
ב-10 ביוני נערכו כוחותינו להבקעת רצועת ההגנה הסורית הראשונה. עוצבת לב התקדמה בבקעא עד לכמה אל-לוז וג'ב ג'נין, מזרחה משם התקדמה עוצבת סקל לאזור כפר קוק וממזרח לאגם קרעון התקדם "כוח יוסי", כוח מאולתר שהוקם בפיקודו של תא"ל יוסי פלד.
כוח ורדי התקדם ממזרח לאגם קרעון. כוח נוסף ירד מההר מזרחה לכיוון הבקעא, באזור כפריא. ההתקדמות ביום זה התאפיינה בקרבות שריון. מטוסי חיל האוויר סייעו לכוחות ותוך כדי כך ארעה תקלה בזיהוי ומטוסינו תקפו בטעות כוח חי"ר באזור כפר משכי ולכוח נגרמו אבדות קשות. לאחר חשכה התקדם גדוד טנקים לתפוס את הצומת מדרום לסולטן יעקוב.
הגדוד נתקל בכוחות סורים עדיפים ובמשך הלילה ניהל קרב קשה עד שחולץ למחרת בבוקר בסיוע ארטילריה וכוחות נוספים, ביום המחרת נמשכה הלחימה בגיזרה המזרחית והושמדו כוחות סורים, אך ללא התקדמות ממשית, למעט זו של עוצבת סקל שהגיעה עד לאזור ינטא. כוחותינו ייצבו את הקו לקראת הפסקת האש וזו נכנסה לתוקפה לקראת צהרים באותו יום. בגיזרה המרכזית כבשו כוחות עוצבת עינן, לקראת ערב ה-10 בחודש, את עין זחלתא וחידשו את התקדמותם, אך נתקלו במערך סורי נוסף באזור עין דרה. כניסת הפסקת האש עצרה את ההתקפה על מערך זה.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה