תפריט נגישות

רס"ן נפתלי יהב שוסטק ז"ל

השלב הראשון

אלבום תמונות

השלב הראשון
ב-6 ביוני 1982 תקפו מטוסי חיל האוויר מטרות מחבלים במרחב דרום לבנון, ספינות חיל הים הפגיזו מקורות אש של המחבלים ופגעו בכלי רכב שלהם לאורך החוף, ולקראת צהרים החלו הכוחות לנוע למשימותיהם. בהתחלה הופעלו עוצבות מרדכי, קהלני וסקל והן נעו בשלושה צירים בכביש החוף; לעבר רמת נבטיה; ובאזור ה"פתחלנד".
בשלושת הימים הראשונים של המיבצע התנהלה הלחימה נגד המחבלים. עוצבת מרדכי נעה במישור החוף, תוך ניצול מספר צירים, הגיעה עד מצפון לצור והשתלטה על גשר קסמיה שעל הליטני. כוח שריון מהעוצבה המשיך לנוע צפונה והגיע עד מדרום לצידון.
עוצבת קהלני חצתה את גשר עקיה שעל הליטני ונעה לעבר רמת נבטיה, והשתלטה על אזור ארנון, כאשר כוח משנה שלה החל בלחימה על מבצר הבופור וכוח אחר המשיך להתקדם צפונה. עוצבת סקל פעלה במורדות המערביים של החרמון, כשהיא מתקדמת בצירים המעטים באזור זה והגיעה עד העיירה חצביא, כשהיא נמנעת מלהיכנס בקרב עם כוחות סוריים שברצועת האבטחה, למרות שאלה פתחו באש ארטילרית על כוחותינו.
לקראת ערב הופעלו שני כוחות נוספים - עוצבת עינן חצתה את הליטני בעקבות עוצבת קהלני ובלילה התרכזו כוחותיה מצפון לנהר. עוצבת ירון הושטה בנחתות חיל הים ובלילה נחתה בשפך האוואלי שמצפון לצידון.
ביומיים הבאים, 8-7 ביוני, נמשכה ההתקדמות והלחימה במחבלים במגמה להרוס את תשתיתם בדרום לבנון. בגיזרה המערבית הפעילה עוצבת מרדכי כוחות נוספים וטיהרה את מרחב צור ומורדות ההרים, כוחותיה הקדמיים חברו עם עוצבת ירון שמצפון לצידון. עוצבת ירון ביססה את אחיזתה באזור האוואלי ובכך ניתקה את כוחות המחבלים שבדרום ממרכזיהם בביירות.
העוצבה תוגברה בכוחות נוספים שהונחתו מהים, חברו אליה כוחות מרדכי וקהלני והעוצבה התקדמה צפונה עד אזור דמור. צידון היתה מכותרת וכיבושה הוטל על עוצבת מרדכי. הלחימה על צידון החלה ב-8 בחודש והעיר נכבשה בלחימה קשה של כוחות שריון ורגלים בסיוע חיל האוויר. טיהור העיר ומחנות הפליטים בקרבתה נמשך עוד כשבוע. בגיזרה המרכזית המשיכה עוצבת קהלני להתקדם.
כוחותיה פנו מערבה ונעו משני צידי נהר הזהרני לעבר צידון וחברו עם עוצבת ירון. חלק מהכוח נשאר באזור צידון וחלק המשיך עם עוצבת ירון. על עוצבת עינן הוטל לנוע צפונה בהרי השוף ולהתייצב על כביש ביירות-דמשק, באזור דהר אל-ביידר. העוצבה התקדמה ב-7 בחודש עד נהר האוואלי, כשהיא חולפת ממערב למערך הסורי בג'זין. למחרת חצתה העוצבה את הנהר והמשיכה לנוע בשני צירים עד לעין זחלתא, כאן נתקלה בכוחות שריון וקומנדו סוריים והתקדמותה נבלמה.
בגיזרה זו הופעל כוח נוסף לכיבוש מערך ג'זין. מערך זה היה ממוקם באזור העיירה ג'זין שעל השלוחה הדרומית של ג'בל ברוך, אליה מתנקזות דרכי ההר בגיזרה זו וכן הדרך מהבקעא אל מישור החוף. בבוקר ה-8 ביוני נתגלתה תנועת כוחות קומנדו ושריון סוריים לתיגבור מערך ג'זין והתעורר החשש לאגפן של עוצבות קהלני ועינן שחלפו ממערב למתחם זה. חטיבת טנקים שנעה כדי להצטרף לעוצבת עינן הועברה לפיקודו של "כוח ורדי", עליו הוטל לכבוש את מערך ג'זין. עד הערב נכבש המתחם.
בגיזרה המזרחית התקדמה עוצבת סקל מעט צפונה, עד אזור מימס, כשהיא מנסה להימנע מלהיכנס בקרב עם כוחות סורים. מחשש כי הסורים יתערבו בלחימה, למרות המסרים שהועברו אליהם, התארגנו לקראת אפשרות כזו עוצבת לב ומיפקדת הכוחות לבקעא.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה