תפריט נגישות

טוראי חנוך "יוסי" זידבנד ז"ל

פלמ"ח - ההתקפות על המשטרה והכפר א צאפי

ההתקפות על המשטרה והכפר א צאפי

ב - 31.5 בוצעה התקפה על המשטרה והכפר א-צאפי, מדרום-מזרח לים-המלח במטרה להשתלט על מקור מי-השתייה המתוקים, לעורר את האנשים לפעילות, להוסיף ביטחון-עצמי לכושר העמידה ולשלול מהירדנים בסיס להתקפה על סדום.
פלוגה אחת, בפיקוד שמאלי (ובהם אנשי הפלמ"ח) יצאה בדרך היבשה לעבר משטרת א-צאפי, הנמצאת כ- 9 ק"מ מזרחה לסדום. המוביל טעה, הפלוגה הסתבכה בביצות הטובעניות ונאלצה לסגת. לפיכך ניתנה פקודת נסיגה גם לכוח השני, שנועד להניח מוקשים ולהתחבר לקו-הטלפון עם משטרת כרךּ, ובזמן הפעולה להתקשר עם משטרת א-צאפי ולהורות על נסיגה, כאילו מדובר בהוראה מכרךּ...
אור ל- 2.6 יצאו הכוחות פעם נוספת לאותה משימה. בכוח התוקף היו: מחלקת הפלמ"ח ומחלקת בית-הערבה. מפקד הפעולה היה שמאלי וסגנו היה בנימין סופר. סופר הוביל את הכוחות למקומותיהם ועם אור ראשון ניתנה פקודת אש לכל הכלים. החלו חילופי-אש, שנמשכו מספר שעות, ולכוח התוקף נגרמו אבידות: שני הרוגים ושישה פצועים. בצהריים החליט סופר להורות על נסיגה, תוך כוונה לחדש את ההתקפה עם חשכה.
במקביל, פעל כוח אחר בכפר א-צאפי ובשעות הצהריים הגיעה תגבורת, שסייעה לו לגרש את כל תושבי הכפר.
בשעות אחר-הצהריים נטשו הירדנים את המשטרה, תפסו עמדות במרחק של כמה מאות מטרים, ומשם החלו לירות לעבר הכוח היהודי. אליהם הצטרפו בדואים רבים משבטי הסביבה, שנזעקו לעזור, וכן חיילי תגבורת מכרךּ, שיצאו במכוניות לעבר א-צאפי, אך עלו על מוקשים שהונחו בלילה הקודם, ונאלצו להמשיך התקדמותם ברגל.
המשימות לא הושלמו - לא נפתרה בעייה עיקרית של השליטה על המים המתוקים, מחוסר אפשרות להתחבר למעיין המים המתוקים ולמשוך ממנו צינור לסדום.
זו הייתה הפעולה היחידה במהלך מלחמת העצמאות, שבוצעה מעבר לגבול הירדני.
שם ההרוג: אליהו בושארי ב - 5.6.48.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה